Will Wurtz despre CRM-ul de dincolo si dincoace de ocean
In urma cu cateva luni, Will Wurtz, unul dintre speaker-ii de marca invitati in acest an la Romanian Customer Management Summit, scria un articol despre asemanarile si diferentele dintre CRM-ul European si cel American. Pornind de la maxima “CRM nu tine atat de sisteme, cat de strategia de afaceri” foarte populara printre expertii in domeniu, Wurtz afirma ca, atat in Europa, cat si in SUA, termenul CRM este imediat legat de tehnologie si de sistemele de informatii, conotatie care nu pune conceptul chiar in cea mai avantajoasa lumina. Pentru a evita aceasta conotatie, Bob Thompson, speaker, blogger si autor a numeroase articole despre CRM, a mers pana acolo incat si-a schimbat numele portalului din CRM Guru in CustomerThink – cea mai mare comunitate din lume dedicata ideii de a face din client centrul afacerii.

Pe de alta parte, nici piata europeana nu poate fi privita ca una omogena. Exista diferente nu numai vis-à-vis de abordarea de peste ocean, ci si intre tari din acelasi spatiu, cum ar fi Germania si Franta. Aceste diferente tin de cultura de business din fiecare tara, Germania, de exemplu, fiind caracterizata de o abordare similara Statelor Unite in ceea ce priveste accesibiliatea sistemelor utilizate. In materie de software CRM, Wurtz spune ca, desi exista o multime de programe create in Europa, produsele de origine americana domina piata.
Fara a incerca sa traga o concluzie despre evolutia CRM pe cele doua continente, Will Wurt precizeaza totusi ca “Europa este mai degraba un continuator decat un lider al inovatei in afaceri.” Speram ca discursul lui din cadrul Romanian Customer Management Summit organizat în perioada 23 – 24 Noiembrie 2011 la, Hotel Ramada Plaza, Bucureşti sa ne dezvaluie mai multe despre diferentele si asemanarile celor doua abordari si, nu in ultimul rand, sa ne ajute sa intelegem care dintre ele s-ar mula cel mai bine specificului lumii de afaceri din Romania.