Stiri

Pirelli dezvaluie „sufletul cauciucului” la Milano

Pirelli dezvaluie „sufletul cauciucului” in cadrul unei expozitii al carei curator este Fondazione Pirelli, gazduita incepand cu 21 iunie si pana pe 24 iulie de catre Muzeul Triennale di Milano. “L’anima di gomma – Estetica e tecnica al passo con la moda” (“Sufletul cauciucului. Estetica si Tehnica in pas cu Moda”) este titlul expozitiei care infatiseaza istoria imbracamintii Pirelli si a publicitatii facute acesteia prin lucrari de arta originale si instalatii multimedia, din momentul intemeierii companiei, de la sfarsitul secolului XIX, si pana astazi. Peste un secol de industrie si cutume sociale, remarcabil prin cercetare aplicata pe materiale si procese, care caracterizeaza toate activitatile Pirelli, este ilustrat de patru spatii de expunere: unul dedicat mersului (talpi si calcaie de cauciuc), unul imbracamintii (imbracaminte pentru exterior si impermeabile), unul marii (costume de baie si alte produse pentru plaja si apa) si unul dedicat Pirelli PZero, proiectul curent al Pirelli axat pe aplicarea designului industrial la articole de imbracaminte. Cauciucul joaca rolul principal si, sub forma unei mici sfere multimedia, ghideaza vizitatorul prin expozitie, ilustrand proprietatile unui material care, prin diverse procese, este transformat in anvelope, fire elastice, materiale si obiecte.
 
Germano Celant: …. „Actul expozitional a virat de la o colectie de obiecte expuse si ilustrate „ca intr-un muzeu” la o punere in scena specifica, la o expunere care este o comunicare pur non-materiala, alimentata prin mijloace media foarte tehnologizate”
Umberto Eco: . „Nu exista obiecte, ci reprezentari care ne pot indrepta atentia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor: o imagine-portret a modei”… „Astazi, totul este multimedia si in acest fel poate fi chiar frumos sa te uiti inapoi spre trecut”
Incepand cu arborele caucciù, „arborele care plange”, al carui cauciuc a fost folosit de maiasi inca din anii 500 e.n., primele trei spatii de expunere sunt dedicate trecutului, folosind reprezentari multimedia inovatoare si aratand pentru prima data de la recuperarea si restaurarea lor schite originale de publicitate din secolul XX pentru Pirelli, semnate de nume de top in materie de design grafic si fotografie, recunoscute pe plan national si international: Jeanne si Franco Grignani, Alessandro Mendini, Bruno Munari, Ugo Mulas, Ermanno Scopinich si altii. Acest material, care constituie o mostra de lucru importanta si care este conservat in Arhivele Istorice ale Fondazione Pirelli, va fi aratat in public pentru prima data dupa ce a fost recuperat si restaurat cu atentie. Va fi o „premiera” pentru ca in urma activitatii arhivistice s-a descoperit recent chiar o reclama din 1952 cu Marilyn Monroe care poza in costume de baie din Lastex, o fibra elastica din acea vreme produsa exclusiv de Pirelli. Asadar, ultimul salon este dedicat proiectului actual Pirelli PZero.
Aceste spatii gazduiesc imagini infatisand tehnologia, inovatia si comunicarea specifice Pirelli, toate acestea dovedind schimbul continuu de cunostinte dintre diversele zone de productie: de la anvelope la impermeabile, de la talpi de cauciuc la cizme, de la costume de baie din fibre elastice la bonete pentru dus si toate celelalte articole care au insotit generatii intregi atunci cand visau, pregateau sau isi petreceau vacantele la malul marii.
Expozitia a fost inaugurata astazi de catre Presedintele companiei si fundatiei Pirelli, Marco Tronchetti Provera si de catre Presedintele Triennale di Milano, Davide Rampello, impreuna cu Germano Celant, Alessandro Mendini la care s-a adaugat si un comentariu video din partea lui Umberto Eco.  „Actul expozitional- a comentat Germano Celant – a cunoscut o schimbare de la o colectie de obiecte expuse si ilustrate „ca intr-un muzeu” la o punere in scena specifica, la o expunere care este o comunicare pur non-materiala, alimentata prin mijloace media foarte tehnologizate”. „Nu exista obiecte, ci reprezentari care ne pot indrepta atentia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor: o imagine-portret a modei”, a comentat Umberto Eco, subliniind ca „astazi, totul este multimedia si in acest fel poate fi chiar frumos sa te uiti inapoi spre trecut”.
Expozitia
Cele trei saloane dedicate trecutului au la baza campaniile publicitare ale acelor vremuri trecute si sunt concepute conform cu doua directii: prima este directia istoric-iconografica – expunerea unor lucrari de arta publicitara originale din anii 1910 pana in anii 1950, in timp ce cea de a doua directie este cea tehnologica, cu o serie de instalatii multimedia care permit privitorului sa retraiasca campaniile publicitare ale trecutului intr-o lectura contemporana.
Intre acestea se numara o animatie dupa reclama lui Bruno Munari din 1953 pentru talpa Coria (aflata de asemenea si la MoMa in New York), precum si o animatie dupa sedinta foto realizata de Ugo Mulas pentru impermeabile si tinuta deasupra zgarie-norului Pirelli, una din cladirile simbolice ale Milanului. In salonul dedicat marii, vizitatorii, intampinati de o marturie exceptionala a costumelor de baie din fibre elastice (Marilyn Monroe, din 1952), se vor simti scufundati vizual in mare, putand vedea plutind deasupra lor cateva salupe Pirelli, in timp ce tineri si tinere se arunca in mijlocul valurilor purtand, evident, costume de baie, ochelari si inotatoare Pirelli.

Un salon intreg este dedicat consultarii atat analogice, cat si digitale a bogatului patrimoniu de imagini, cataloage, postere, reviste si materiale video Pirelli care compun o istorie a comunicarii in Italia si in lume. O consultare atat analogica, cat si digitala, gratie instalatiei multimedia de tip „arhiva controlata manual” produsa de NABA (Noua Academie de Arte Frumoase din Milano). De asemenea, publicul poate vedea pentru prima data sedinte foto integrale pentru campanii publicitare, inclusiv imagini de culise.


Salonul dedicat articolelor de imbracaminte PZero de la Pirelli este ocupat in locul acestora de o instalatie interactiva care masoara 14 metri, prin intermediul careia vizitatorul devine protagonistul unui univers imaginar de gesturi, miscari si actiuni reprezentate in opalescenta unei lumi onirice. Moda nu este fizica, fara substanta. Produsele se estompeaza in dorinte si viziuni. Imaginile care apar in acest cadru generos ne vorbesc despre o lume care apare bi-dimensionala, in care intrezarim fulgurant oameni si obiecte. Sfera de cauciuc intra in scena si confera acestei lumi proprietatile sale incredibile care ne permit sa facem lucruri care par imposibile.

Share this:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *